Tainted Grail: Upadek Avalonu jest surwiwalowo-eksploracyjną, przygodową grą planszową dla od 1 do 4 graczy, osadzoną w ponurym świecie, gdzie legendy arturiańskie i celtyckie mity mieszają się z mroczną, unikalną wizją artystów i pisarzy z Awaken Realms. Każdy gracz kontroluje jednego z czterech nietypowych bohaterów, którzy muszą stawić czoła nieznanemu, gdy silniejsi i mądrzejsi od nich zawiedli. Gnani przez osaczającą, wykrzywiającą moc dziwu, zmagając się w nierównej walce z kończącymi się zasobami i czyhającymi wyzwaniami, postaci ruszają, aby dokonać niemożliwego, nieraz stając oko w oko ze śmiercią. Świat Tainted Grail reaguje na poczynania graczy, a głęboka i rozgałęziona historia pozwala na rozwiązywanie problemów na wiele różnych sposobów, gwarantując, że żadne dwie gry nie będą takie same.
W świecie, który pogrąża się w dziwie i rozdzierany jest przez lokalne konflikty, każdy kolejny dzień staje się wyzwaniem. Głód, choroby, bezlitosna pogoda i losowe wydarzenia - wszystko sprzeciwia się Tobie, abyś nie osiągnął swojego celu. Menhiry, które od dawien dawna zapewniały bezpieczeństwo podróżującym, powoli wygasają. Aby przezwyciężyć te przeciwności, Twój bohater rozwija swoje umiejętności, takie jak odwaga, praktyczność czy ostrożność. Pozwalają one zagrywać coraz silniejsze efekty z kart walki lub dyplomacji, ale też mają wpływ na inne działania, które podejmiesz podczas eksploracji nieprzyjaznych krain.
Avalon to kraina w której pod każdym kamieniem i za każdym drzewem kryje się legenda. Wszystkie lokalizacje mają swoją bogatą historię, oraz nierzadko tajemnicę, którą będziesz mógł odkryć. Dlatego też świat Tainted Graila żyje własnym życiem, a postacie które w nim napotkasz mają własne cele i dążenia. Podczas rozgrywki napotkasz wiele niespodzianek, a wszystkich sekretów i tajemnic nie da się odkryć podczas jednej kampanii, nawet rozgrywając ją któryś raz z kolei napotkasz na niejedną niespodziankę. Tainted Grail: Upadek Avalonu jest doskonałym przykładem na to, jak można tworzyć doskonałą, nieliniową, a zarazem bardzo spójną opowieść, w którą gracze wciągną się dzięki świetnie napisanym skryptom, doskonale wykonanym elementom oraz sprytnej mechanice napędzającej przebieg gry.
Gambit TV
Go On Board
GrAlutka
On Table
Zasadne Pasje
© 2024-2025 jakaplanszowka.pl | Szablon graficzny: W3layouts
słabe, jeżeli mam wybór wezmę coś innego (5 / 10)
best of the best! (10 / 10)
Przygotowanie
Tainted Grail zalicza się do gier przygodowych, z określoną historią odkrywaną w księdze z paragrafami. Plansza jest modułowa, układana z kart, są też figurki postaci i większe Menhiry, latarnie oświetlające okolicę (w promieniu jednej karty) i chroniące świat przed Dziwem. Każda postać ma swój zestaw kart, a przygotowanie gry jest dość skomplikowane. Należy wybrać część kart podstawowych, a resztę połączyć z kartami postaci. Następnie zainicjować rozdział, dobrać cztery stosy do kart spotkań. Grę można też zapisywać, czyli oznaczyć parametry i ekwipunek każdej z postaci, położenie figurek i kart oraz stan Menhirów. Ponieważ rozłożenie trochę trwa, warto się tym zająć, zanim gracze się zbiorą. W pierwszej rozgrywce warto przejść krok po kroku z samouczkiem, który swoją drogą jest perfekcyjny. Wszystkie grafiki są klimatyczne, jednak rozróżnienie kolorów poszczególnych graczy mogłoby być czytelniejsze. Na plus jest również dedykowana wypraska (z której nie trzeba wszystkiego wyjmować podczas gry, na przykład talie przedmiotów, sekretów czy obszarów wyciągamy tylko wtedy, gdy jest takie polecenie).
Gra
Gra odbywa się w rozdziałach, a ponieważ nie ma jednej ścieżki, którą można podążać, czasem rozdział kończy się szybko a czasem trwa i trwa godzinami. Jest to kooperacja i umiejętności poszczególnych postaci mają znaczenie. Co więcej obecność (lub brak) jakiejś postaci może wpływać na dostępne opcje. Bo oprócz ruchu głównym celem jest eksploracja kolejnych lokacji. Jeden z graczy czyta zarys akcji, a wszyscy gracze (jeżeli są połączeni w drużynie) decydują, co wybierają - na przykład czy pomagają włóczędze czy go ograbiają. Dość specyficzna i skomplikowana jest mechanika walki. Należy dokładać do karty wroga karty z ręki poprzez symbole na jednej z kilku wysokości (tzw. klucze). Akcje przy kluczu zadają obrażenia albo wywołują inne efekty. Następnie przeciwnik kontratakuje w zależności od otrzymanych obrażeń. Istnieje też opcja ucieczki. W grze warto pilnować zasobów (takich jak prowiant i możliwości przedłużenia działania Menhiru, które są czasowe). Warto też notować przydatne informacje, np. o dostępnych na każdym polu surowcach czy działaniach albo wymaganiach lokacji, do których nie dało się wejść. Generalnie gra wciąga i pozwala na klimatyczną dyskusję o możliwych opcjach nad stołem. Warto jednak mieć stałą grupę graczy, bo rozgrywka trochę potrwa.