Rok 2083. Ludzkość wymarła parę dekad temu, zastawiając na Ziemi ślady swojej obecności. Z czasem jednak natura odzyskała swoją planetę. Podczas gdy przyroda odradza się, małpy kontynuują ewolucję – zbierają się w plemiona, rozwijają, uczą używania pozostałych po ludziach przedmiotów i zdobywają wiedzę. Jako lider jednego z plemion musisz poprowadzić je do zwycięstwa, wytyczając najlepszą dla was ścieżkę rozwoju.
Zamiast nas to gra łącząca deck-building z zarządzaniem zasobami. Prezentuje unikatową i intuicyjną mechanikę łączenia kart dla osiągania jak najlepszych wyników. Gracze wcielą się w niej w przywódców stad małp, pozostałych na Ziemi po tym, jak ludzkość dawno już wyginęła. Zaczynając jedynie z tamarynami, łączyć będą swoje karty w wyjątkowe łańcuchy, tworząc unikalne kombinacje zasobów możliwych do otrzymania w każdej z tur. Coraz lepsze kombinacje możliwe będą dzięki przywabianiu do swojego stada nowych gatunków: potężnych goryli, sprytnych orangutanów, mądrych mandryli czy uniwersalnych szympansów. Dzięki nim oprócz gromadzenia zasobów gracze zdobędą również możliwość wykorzystywania pozostawionych przez ludzi przedmiotów, a wszystko to prowadzić będzie do zdobywania cennych punktów zwycięstwa. Gracz, który jako pierwszy zdobędzie ich 80 jako pierwszy stworzy silne plemię i zwycięży.
Board Games TV
Coffee on Board
Planszowe Newsy
Planszowo
Planszowy Kolektyw
SMGP Kości
Tryb Solo
© 2024-2025 jakaplanszowka.pl | Szablon graficzny: W3layouts
niech zostanie w kolekcji, można co jakiś czas zagrać (7 / 10)
niech zostanie w kolekcji, można co jakiś czas zagrać (7 / 10)
Przygotowanie
Rozłożenie elementów wymaga nieco skupienia, natomiast pomaga w tym przemyślana tekturowa wypraska. Na planszy należy rozmieścić przetasowane stosy kart małp w ośmiu grupach, które tworzą targowisko. Z ostatniej, dziewiątej grupy każdy gracz dostaje nieco małp startowych. Każdy z graczy dostaje też planszetkę, cztery żetony oraz dwa pionki. Grafiki są klimatyczne, najmniej pasuje mi landrynkowy rewers kart, ale to kwestia gustu. Są one dość intensywnie tasowane, więc warto skorzystać z koszulek.
Gra
Zamiast Nas to gra o małpach - i małpi klimat jest widoczny - oraz o post apokaliptycznym świecie - i tego w grze niestety w ogóle nie czuć. Jedyny element, który na to wskazuje to okładka oraz jeden z surowców (baterie), który jest zużywany do korzystania z przedmiotów po ludziach. Natomiast sama gra jest bardzo przyjemna, zwłaszcza dla niekonfliktowych graczy. W pierwszej fazie każdy w tym samym czasie dobiera cztery karty i zdobywa surowce (kwiaty, owoce, ziarna i te baterie), po czym wydaje je najczęściej na punkty w wyścigu. W drugiej fazie należy zakupić za surowce silniejsze karty, ewentualnie odrzucić słabsze (czyli widać deck building). I to poza kilkoma mniejszymi twistami wszystko. Najważniejszym mechanizmem jest wykładanie kart w ten sposób, aby odpowiednio się łączyły i przez to wysoko punktowały. Rozgrywka jest dosyć szybka, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby ustalić wyższy próg końca gry (metę) niż domyślne 80 punktów.