Od wyprawy Charlesa Darwina dookoła świata minęło 20 lat. Przyrodnik pisze teraz książkę „O powstawaniu gatunków” i chce zebrać nowe dane dotyczące życia zwierząt, zwłaszcza tych występujących na obszarach, na których nie prowadził badań, czyli w Ameryce Północnej, Azji i części Afryki. Sam nie jest już młody, a poza tym poświęca wiele czasu na pisanie i opiekę nad rodziną. Dlatego powierza tę misję badaczom poleconym przez Towarzystwo Królewskie w Londynie.
Śladami Darwina to prosta i przyjemna gra rodzinna oparta o zbieranie zestawów kafelków. Podczas zabawy wcielacie się w młodych przyrodników, którzy właśnie weszli na pokład okrętu Beagle. Wyruszacie na wyprawę, w trakcie której będziecie badać różne gatunki zwierząt, eksplorować teren i sporządzać mapy, publikować swoje odkrycia i formułować teorie. Każdy dąży do tego, aby zdobyć więcej punktów zwycięstwa niż rywale, czyli mieć największy wkład w powstanie dzieła Darwina!
Podczas rozgrywki uczestnicy wykonują kolejno swoje tury, a każda z nich składa się z 2 kroków: 1) Badanie zwierzęcia lub inspirowanie się pracą postaci, podczas którego przyrodnik wybiera 1 z 3 kafelków z kolumny albo rzędu, przy którym znajduje się figurka okrętu Beagle, i umieszcza go w swoim brulionie. 2) Podróż na okręcie Beagle, czyli przesunięcie figurki o odpowiednią liczbę pól w zależności od tego, który kafelek wybrał w poprzednim ruchu. Każdy z kafelków dostępnych na planszy zapewnia jakiś bonus: czasem jest to stała liczba punktów, innym razem przedmioty, które będą punktowały w zależności od tego, ile ich mamy. Wpływające na siebie elementy są sercem całej gry, a ich umiejętne wykorzystanie przybliży nas do zwycięstwa. Bonusy otrzymujemy też za kończenie rzędów i kolumn, a także żetony teorii, które możemy zdobywać w trakcie gry. Zabawa kończy się, gdy każdy z graczy umieści dokładnie 12 kafelków w swoim brulionie. Zwycięża osoba, która zebrała najwięcej punktów po uwzględnieniu wszystkich premii.
Amator Planszówek
Board Games TV
P&A Games
Worker Placement
© 2024-2025 jakaplanszowka.pl | Szablon graficzny: W3layouts
ulubiona! to jest to co wybiorę (9 / 10)
dobra gra, lubię ją, ma swoją specyfikę (8 / 10)
Przygotowanie
Wykonanie to jest cud miód - i to bardzo mocno podniosło ocenę końcową. Zaczynając od wypraski, która przewiduje miejsce na wszystkie elementy, tekturowe dzienniki podróży (planszetki gracza to składane oprawy dzienników), woreczek na żetony (po prostu żeby się nie zgubiły), dopasowaną wielkość pudełka, brak kart i tylko kafelki i żetony. Ilustracje na poszczególnych kafelkach są śliczne, wszystkie wykonane spójną kreską przez grafika, oznaczenia są intuicyjne, a instrukcja zrozumiała. Na planszy jest przewidziane miejsce na wszystkie elementy. Jest sporo treści edukacyjnych (biogramy faktycznych postaci, odwołania do faktycznego pochodzenia i taksonomii gatunków, nawet fabuła gry wciągająca w misję Darwina się znalazła).
Gra
Na początku warto zaznaczyć, że gra ta się sprawdzi tylko wtedy, gdy w danej chwili chcecie coś spokojnego, ładnego! i prostego. Nie jest to gra na cały wieczór, zwłaszcza gdy poszukujecie emocji, móżdżenia czy negatywnej interakcji. W takiej sytuacji będzie nudno. Można określić ją mianem familijnej, w stronę abstraktu, ale dodatkowo z bardzo bogatą warstwą edukacyjną. Rozgrywka to kilka minut tłumaczenia. Gra polega na poruszaniu się stakiem wokół dziewięciu kafelków i dobieraniu takich (sąsiadujących w linii), które dadzą nam jak najwięcej punktów. Są dwie główne strategie punktowania: kafelki z ikoną mapy mnożymy przez uzyskane kompasy (z kafelków z ikoną kompasu, które potem zakrywamy lepszymi kafelkami) lub bezpośrednio za punkty na kafelku. Dodatkowo sporo punktów daje ułożenie czterech kafelków w linii lub spełnienie indywidualnych celów (te można dobierać, kładąc kafelki jeden na drugim). Jednak przy tym należy mieć świadomość, że gdy graczy jest mniej niż czworo, to część kafelków nie bierze udziału w grze. Tym samym nie wszystkie cele są możliwe do realizacji.